torsdag den 16. januar 2014

Interview: Petter Smedsmo´s Illustrations!



Så er jeg endelig tilbage efter en hård uge med eksamen. Jeg har været noget overrasket over, hvor mange der har besøgt bloggen i den sidste uges tid, på trods af jeg på ingen måde har været aktiv. Det er dejligt at se, det må vel betyde at jeg gør et eller andet rigtigt :) Tusind tak for at i følger med, det betyder rigtig meget!

I dag skal vi have endnu en omgang "Interview-Torsdag", denne gang med Petter Smedsmo med firma af samme navn. Første gang jeg så hans arbejde, var på Edition i Aarhus og siden da har jeg virkelig glædet mig til at præsentere hans arbejde her på bloggen. Hans arbejde efter min mening er meget nyskabende! Hans værker fås både trykt på aluminium og som almindelig plakat. Fælles for hans værker er de rå, grafiske afbilleder af naturen, med et twist af humor. Vælger man at investere i et af hans værker trykt på aluminium, får man samtidig en fed detalje med, idet billedet changere efter lyset!
Hvis du også har lyst til at stifte bekendskab med en ny form for kunst, så læs endelig videre!



Another North


 Beskriv dig selv ( navn, alder, uddannelse osv).

- Jeg hedder Petter Smedsmo og jeg blev 30 år i september. Jeg er født i Oslo, men jeg flyttede til Danmark i 1992. Årene er gået med at flytte lidt frem og tilbage. Men nu har jeg så boet i Aarhus siden 2009 og har ingen planer om at flytte...pt ;)
Jeg er startet på flere forskellige uddannelser gennem årene, men jeg har kun gennemført få! Den jeg kom længst med var som teknisk designer i 2003 i Oslo. Jeg kom for sent til eksamen, og nåede at flytte tilbage til Danmark inden re-eksamen... måske lidt dumt set i bakspejlet haha!
Men nu har jeg været så heldig at få arbejde som grafisk designer på on!Ad, et internationalt reklamebureau beliggende i Aarhus.



Hvad inspirerer dig i hverdagen?

- Puha.. hvad inspirerer mig ikke! Det spørgsmål har jeg ofte stillet mig selv, og listen ender aldrig. Jeg opdagede tidligt at jeg fandt inspiration i alt omkring mig. Det kunne være en lyd jeg hørte på vej hjem fra arbejde, noget man lige så i et kort sekund eller bare en skæv streg på et stykke papir. Men selvfølgelig er der noget der går igen. Jeg har altid haft en kærlighed for naturen, den rå norske natur. Det er ret simpelt egentlig, egoistisk måske også, men naturen er så fuld af synergi, symbolik, kontraster og alle har et forhold til den.. Den anden del af min inspiration må være en stilperiode. Bauhaus, Swiss design, det enkle, rene, systematiske, funktionelle design der stadig er gældende i designsamfundet vi bevæger os rundt i.


Hvor vil du selv placere dine værker stilmæssigt?

- Det bliver svært at placere mig selv et sted, jeg har nok ingen bestemt stil. måske min egen stil inspireret af andres stil. Det jeg laver er så forskelligt i stil og udtryk fra billede til billede. Måske "Baggårdsforgård" er et passende ord.
Man er vel et produkt af det samfund man opdrages i. Vi befinder os i "Maximalismen", et ord jeg opdagede for ca. et års tid siden, et ord jeg kunne associere mig med. En stil-periode der er til at forstå. Væk fra det indskrænkende "less is more", over til "more is more"! Så´n lidt det hele på en gang hehe! I dag må vi gøre alt og blande det hele sammen!




Awake & Away


Hvad har inspireret dig til udviklingen af dine værker?

-  For tiden har jeg noget med kontraster, som jeg snakkede om før, med den rå natur og den stramme industrialistiske grafiske streg. Kontraster er altid det som driver mig. Disse to forskelligheder er også det der udgør hvem jeg er som person. Vi har sikkert alle et ønske om at de kan forenes engang ;) Men jeg prøver også at lave små historiefortællinger i mine billeder. Noget beskueren selv kan digte videre på. I mine aluminiums billeder ændrer udtrykket sig på billederne når man bevæger sig omkring det, for at citere Brenda Laurel: "A design isn’t finished until somebody is using it." Så hvis man kan engagere folk til at deltage aktivt i kunsten, er det altid det bedste der kan ske.


Jeg er specielt vild med aluminiumsbillederne "Ciego Tigre" og  "Got Nuts". Hvad er historierne bag disse værker?

- "Got nuts" er en del af serien med skandinaviske dyr, alle sammen med banditmasker på. Et dyr med menneskelige træk. Det gik samtidig op for mig at, det var en del af nogle selvportrætter, hvis man tager titlen med. At blive fortabt i noget. Resten af historien må være op til den person der ser på det. Historien er helt din egen.

Ciego Tigre betyder "Den blinde Tiger" eller "den der ser væk".. Den blev lavet en sen aften med gode kammerater på besøg, playstation, tacos og tegnegrei i hele stuen. Titlen kom jeg på, efter jeg havde lavet billedet. Den kom først på dansk, men det lød federe på spansk. Haha.




Got Nuts



Ciego Tigre


Hvem er din yndlingsdesigner eller kunstner?

- Her må jeg henvise til: www.designishistory.com og tage dem fra en ende af. Men skal jeg vælge én så må det være Banksy. Han gør det ok. Haha


Hvad er planerne for fremtiden?
- Det eneste jeg ved er at, jeg har et super fedt arbejde hvor der er plads til kreative udfoldelser, og masser af udfordring i det grafiske univers. Aarhus føles som hjemme, så fremtiden ligger nok med base her noget tid endnu. Jeg drømmer da også om at få min egen lille familie engang.. Derudover bruger jeg al min tid på min hobby, som er grafisk design og kunst som jeg bruger ekstremt meget tid på. Når man først har fået et drive, er det vanskeligt at lade være. Det tager lidt overhånd nogen gange hehe. Meget af tiden går med at at udstille, tage til design markeder og andre pop up events. Som jo er super fedt! Det er jo det vigtige, at det føles godt. Jeg gør det for min egen skyld. De billeder jeg laver er min måde at, komme af med de ideer og tanker jeg ikke får ud i min hverdag og på mit arbejde. Ofte bliver de lavet på kort tid. Som banksy siger: The holy grail is to spend less time making the picture than it takes people to look at it." At der ovenikøbet er nogen der vil købe og udstille det man laver, gør det hele endnu mere værd. Den følelse man får, når man har lavet noget man er tilfreds med..

Følg med på min fan side: www.facebook.com/smedsmoillustrations eller www.instagram.com/smedsmographic for mere "bag kameraet".




Little Hero


Mange tak til Petter, for at have lyst til at deltage i denne uges "Interview Torsdag". I kan se mange flere af hans værker på hans tictail, lige her :) Har i lyst til at se hans værker live, kan i besøge ham på Finderskeepers i København til foråret. Følg med på finderskeepers hjemmeside, for datoer. 


See U later, Decorator!

Camilla


Ingen kommentarer:

Send en kommentar