torsdag den 14. november 2013

Interview: Anette Friis Brahe!


Denne uges interview omhandler keramikeren Anette Friis Brahe. Hun designer stel, brugskunst samt smykker. Der er ingen tvivl om at det er kunsthåndværk, når man ser produkterne. De er flotte, funktonsdygtige og har et humoristisk twist jeg rigtig godt kan lide. Jeg havde ikke hørt om hendes produkter før jeg mødte hende til finderskeepers, men blev positivt overrasket. Har du også lyst til at stifte bekendskab med et nyt mærke, så læs endelig videre! 



Huse i stentøj.


Beskriv dig selv ( navn, alder, uddannelse osv).

- Jeg er en lidt alternativ keramiker, idet jeg er uddannet cand.merc.aud. på Handelshøjskolen. Jeg har tidligere haft jobs som revisor og økonomichef, men nu har jeg taget et stort spring. Efter uddannelse på Århus Kunstakademis keramikafdeling, er jeg startet op som keramiker og designer, og det er jeg rigtig glad for. Vi bor på landet, og jeg har indrettet keramikværksted i en længe på det nedlagte landbrug, vi bor på.  Jeg er gift og har tre små børn - Ida Marie og William, som er tvillinger på 6 år og Carl Emil på 5 år.  


Hvad inspirerer dig i hverdagen?

- Det der inspirerer mig er ting fra hverdagen. Mine vaser og kander er inspireret af mine børn - de elsker balloner, og dem har jeg brugt til at fremstille de organiske former i vaser og kander. Mine smykker er også fremstillet af former, som jeg finder i min hverdag.  Det er vigtigt for mig, at der er en genkendelighed i produkterne, og at humor indgår i designet.


Hvor vil du selv placere dine produkter stilmæssigt?
- Mit design og mine produkter er meget nordiske i deres udtryk - de er lyse, delikate og stilrene.  Alle produkter har både en brugsfunktion og en skulpturel funktion.
Jeg lægger stor vægt på, at mine produkter er håndlavede og fremstår som kunstHÅNDværk.



Smukke ballon vaser.


Hvad har inspireret dig til udviklingen af dine produkter?

- Det er faktisk besvaret under spørgsmål nr. 2


Jeg er specielt vild med stellet "Splash". Hvad er historien bag dette produkt?

- Historien bag stellet "Splash!" er, at jeg ville fremstille et stel udelukkende ved brug af former fra min hverdag. Således er tallerknen i stellet støbt over et ur, kruset over en kiksedåse, espressokoppen er formen af beholderen med vatpinde osv. Designet er meget stramt og helt cylindrisk, derfor har jeg valgt at dekorationen er helt tilfældig, således at den understreger stramheden i designet. Dekorationen er et splash med farve fra en pensel - derved bliver hver enkelt kop, tallerken osv. helt unik og kan ikke genskabes.





Stellet "Splash". 


Hvem er din ynglingsdesigner eller kunstner? 

- Mine yndlingsdesignere er flere. Jeg synes, at Ole Jensen, Hans J. Wegner og Arne Jacobsen har lavet nogle helt fantastisk ting. Det jeg godt kan lide er det enkle, rene og funktionelle. Ole Jensen har jeg mødt i undervisningen på Århus Kunstakademi - udover at være fuld af gode idéer, er han helt nede på jorden og meget jydsk!


Hvad er planerne for fremtiden?

I fremtiden ønsker jeg at udbrede mine produkter til flere butikker og kunder - butikkerne er udvalgt med omhu, således at mine produkter bliver solgt af personer, der ved noget om og elsker kunsthåndværk, så de kan fortælle om produkterne og deres historie. Jeg vil også gerne have tid til at udvikle nogle nye produkter. Det er svært, når man er alene om produktion, salg og markedsføring, men det er også noget af det sjove ved at have sin egen virksomhed.




Porcelænsblomster som ringe og creoler.


Tusinde tak til Anette, for at have lyst til at medvirke i denne uges interview. Jeg har kun vist et lille udsnit af de produkter hun har lavet, har i lyst til at se mere, så kig på hendes hjemmeside lige her :)


See U later, Decorator!

Camilla


Ingen kommentarer:

Send en kommentar