torsdag den 31. oktober 2013

Interview: Sune joergensen illustrations!


Så er det endnu en gang tid til en omgang Interview Torsdag. Denne gang vil interviewet omhandle Sune Jørgensen, som er studerende på 
Kunstakademiets Arkitektskole i København. Hans illustrationer er forskellige i deres udtryk, hvor nogle er meget naive og humoristiske, mens andre er grafiske. 


Bear Family Portrait. 


Beskriv dig selv ( navn, alder, uddannelse osv).


Jeg hedder Sune Jørgensen, jeg er 26 og går på Kunstakademiets Arkitektskole i København. Mit sejeste fact: Bagersøn.


Hvad inspirerer dig i hverdagen?

- Mærkelige detaljer i byen. Man udvikler hurtigt en ekstrem arbejdsskade som arkitektstuderende i form af at kigge op på hustagene i stedet for at koncentrere sig om trafikken, føle på en tilfældig væg fordi materialiteten synes uimodståelig, at standse op ved et normalt ligegyldigt vindue, men pga. måden vindeusrammen flugter med muren, bliver man simpelthen nød til at standse op og kigge en ekstra gang.
Fabrikker. Sodavandsmaskinen med den lille robotarm. Stilladser. Tanken om hvordan en kulisse er forbundet og skruet sammen på bagsiden.


Hvor vil du selv placere dine værker stilmæssigt? 

Nysgerrig tror jeg. Der var én der sagde for nylig at mine bjørnetegninger mindede om Wes Anderson i stemning og må nok også indrømme at hans film har hjulpet det hyggelige frem i mine tegninger.



Small town.


Hvad har inspireret dig til udviklingen af dine værker?

Jeg har altid tegnet rigtig meget, men har siden start tyverne følt at jeg var begyndt at udvikle min egen stil. Jeg er utrolig inspireret og i bund og grund lidt misundelig over folk der laver tegnefilm og animationer. Både de figurer de skaber, men også de stemninger de skaber med lys og dybde. Så det er utrolig meget den stil jeg prøver at gøre efter. Ellers er arkitekturen også bare et arbejde som er blevet en hobby, som jeg prøver at få tegnet ned på papir. Så det er et meget direkte mash-up af de stile jeg altid dyrker selv.


Jeg er specielt vild med illustrationerne "Machines" og "Them Crooked Rabbits". Hvad er historien bag disse værker?

Them Crooked Rabbits” er egentlig en tegning jeg lavede til min mor for nogle år siden. Hun ville gerne have noget med kaniner grundet hendes barndoms ynglingsbog ”Kaninbjerget”. Jeg havde aldrig rigtig prøvet at tegne kaniner på den måde før, så jeg skitserede en masse og havde mange forskellige ideer og udtryk til kaninerne, men havde også en lyst til at videreføre stilen fra ”When surrounded by a bunch of bears”, så endte op med en flok møvende kaniner der træder på hinanden og ser godt forvirrede ud, men også lidt som om de har en go plan. Min mor har selvfølgelig originalen.
Machines” er i virkeligheden nok den største kontrast til kaninerne. Det er ren abstrakt form der helst ikke skal forestille noget, men må gerne give en følelse af at være lidt mekanisk. Som en lille fabrik. De startede egentlig bare som små tilfældige tegninger i min skitsebog. Tegner utrolig mange af sådanne tegninger, men en sjælden gang kommer der en der kan noget specielt og som bare er kompositorisk go. Jeg laver dem egentlig bare fordi jeg ikke kan lade vær og det er sjovt nok også næsten kun andre arkitekter der standser op og kigger nysgerrigt på dem. Der var en pige til FindersKeepers i Århus der kiggede ret overrasket på en af maskine tegningerne og sagde ”Den må jeg simpelthen eje”. Det gjorde mig simpelthen så glad. Tænk at en tegning jeg har lavet kan skabe så stor glæde hos en anden.









De tre overstående illustrationer, er dele af Sunes Machines projekt.



Illustrationen "Them Crooked Rabbits".


Skitseprocessen til illustrationen "Them Crooked Rabbits".



Hvem er din ynglingsdesigner eller kunstner? 

Gerhard Human. En illustrator fra Sydafrika der laver de mest fantastisk stilede og detaljerede tegninger af alle mulige rebelske folk med stramme bukser. Han har en virkelig bred forståelse for komposition, lys, bevægelse og historie. Factory Fifteen laver nogle fantastisk dystopiske animationer og artwork af byer i fremtiden som jeg også er utrolig betaget af.


Hvad er planerne for fremtiden?

Større tegninger og udstillinger. Er i øjeblikket gang med 3 stk. som jeg ikke rigtig kan blive færdig med. Tænker for meget før jeg tegner. Men det er klart min intention at prøve at få dem udstillet når de en gang er færdige. Forhåbentlig også snart mere at gøre med animationsverdenen. 



Bear City.


Der skal lyde et stort tak til Sune, for at have lyst til at medvirke til denne uges interview. Er i interesseret i hvad Sune ellers har lavet, kan i se mere på hans profiler på facebook, behance og etsy.


See U later, Decorator!

Camilla


Ingen kommentarer:

Send en kommentar