søndag den 15. september 2013

My concrete project! DIY!

Sidste weekend gik jeg igang med mit beton projekt, hjemme ved mine svigerforældre. Jeg valgte at lave både lysestager og potteskjulere, og jeg synes egentlig resultatet er blevet ganske godt, på trods af hullerne til fyrfadslysene er en tand for små. Måske er de blevet skubbet lidt op, under tørringen. 
Alligevel er jeg ganske tilfreds, da jeg egentlig synes de lidt små huller gør specielt den lange lysestage lidt mere rå og lidt sjov. 

Til dette projekt skal der bruges:

  • Beton.
  • Vand.
  • Noget til at røre med. Jeg brugte en lang bambuspind, måske ikke det mest hensigtmæssige, men det kunne godt lade sig gøre. 
  • En saks. 
  • Tomme emballager. Jeg brugte 2 x juicekartoner, 2 x mælkekartoner og en olie flaske af plastik. 
  • Groft sandpapir.
  • Engangskrus.
  • Fyrfadslys.
  • Noget tungt til at holde engangskrus, og fyrfadslys nede med under tørringsprocessen. Jeg brugte nogle små fliser, dog kun til potteskjulerne, så vil i ikke have lysestager med for små huller, så skal det nok også bruges her. 

Vejledning:
  • Overvej hvordan i vil have stager og potteskjulere støbt, og klip emballagerne derefter. 
  • Bland vand og beton sammen. Husk at se på blandingsforholdene. 
  • Kom betonblandingen i de emballager, der skal være lysestager. Kom herefter et fyrfadslys (uden "holderen") i. 
  • Kom betonblandingen i de emballager, der skal være potteskjulere. Kom ikke blandingen i helt til toppen, da det stiger når der kommer et engangskrus i. Kom derefter et engangskrus i, og pres det ned.
  • Put herefter noget tungt på, som holder engangskrus og fyrfadslys nede. 
  • Herefter skal det tørre. Jeg lod mine stå i tre døgn, selvom man nok kunne efterbehandle dem efter to. 

  • Efter betonen er tør, skal man forsigtigt tage stager og potteskjulere ud af deres form. Brug evt. en saks i kanten, og riv herefter emballagen i stykker. 
  • Klip herefter forsigtigt i engangskruset, og riv dem lidt i stykker. Rokker man lidt i dem, giver de langsomt slip. 
  • Brænd fyrfadslysene helt ned, i stagerne. 
  • Herefter brugte jeg sandpapir til at pudse overfladen på både fyrfadsstagerne og potteskjulerne. Ved fyrfadsstagerne skal det resterende stearin også pudses ud. 
  • Herefter kan der kommes fyrfadslys i, og plantes i potteskjulerne. 








See U later, Decorator!

Camilla



1 kommentar:

  1. Hvordan er du nu kommet på dette utrolig gode navn til din side!? Den er bare så dejlig. Men indlægget kan jeg nærmest lide lige så godt. Mange tak for inspirationen.

    SvarSlet